- Prawo pracy
- 15 kwietnia 2020
Procedura przymusowego skierowania do pracy przy zwalczaniu epidemii
Procedura przymusowego skierowania do pracy przy zwalczaniu epidemii
P
Pielęgniarka Maria otrzymała nakaz pracy w Domu Pomocy Społecznej w Drzewicy. Decyzję bez uzasadnienia dostarczyło wojsko: „Oczywiście, że jest strach. Warunki są niecodzienne. Ja to wszystko rozumiem, ale czuję się jakby mnie ktoś do wojska powołał albo jakieś internowanie - mówi łamiącym głosem i ze łzami w oczach pani Maria”.(cytat [za:] kliknij aby przeczytać więcej). W wyemitowanym programie telewizyjnym, pielęgniarki skierowane do pracy w tym Ośrodku mówiły o bardzo trudnych warunkach, z którymi musiały się zmierzyć. Na szczęście, zdecydowano, że placówka będzie ewakuowana. (kliknij aby zobaczyć więcej). Jak w świetle prawa wygląda procedura przymusowego skierowania do pracy przy zwalczeniu epidemii i kogo może dotyczyć?
Zgodnie z ustawą z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi – a dokładnie art. 47 ust. 1 - pracownicy podmiotów leczniczych, osoby wykonujące zawody medyczne oraz osoby, z którymi podpisano umowy na wykonywanie świadczeń zdrowotnych, mogą być skierowani do pracy przy zwalczaniu epidemii.
Do pracy przy zwalczaniu epidemii mogą być skierowane także inne osoby, jeżeli ich skierowanie jest uzasadnione aktualnymi potrzebami podmiotów kierujących zwalczaniem epidemii.
Art. 47 ust. 3 ustawy zakłada, że skierowaniu do pracy niosącej ryzyko zakażenia przy zwalczaniu epidemii nie podlegają następujące osoby:
Uwaga! W przypadku gdy dziecko w wieku powyżej 14 lat jest wychowywane przez dwoje osób, którym przysługuje władza rodzicielska, do pracy przy zwalczaniu epidemii może zostać skierowana wyłącznie jedna z nich
Zgodnie z art. 47 ust. 4. decyzję o skierowaniu do pracy przy zwalczaniu epidemii na terenie województwa, w którym osoba skierowana posiada miejsce pobytu lub jest zatrudniona, wydaje właściwy wojewoda.
A w razie skierowania do pracy na obszarze innego województwa – minister właściwy do spraw zdrowia.
Od decyzji wojewody przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw zdrowia. Jednak wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji.
Bo zgodnie z przepisami takie decyzje można przekazywać adresatowi w każdy możliwy sposób zapewniający dotarcie decyzji. W tym również ustnie.
Jeśli decyzja jest przekazana inaczej niż na piśmie, to jej pisemna postać zostanie doręczona po ustaniu przyczyn uniemożliwiających doręczenie w ten sposób. Odwołanie od tej decyzji wymaga formy pisemnej.
Zgodnie z art. 47 ust. 6a ustawy decyzje o skierowaniu do pracy nie wymagają uzasadnienia. W ich treści wskazuje się po prostu, że nakładają one obowiązek pracy przy zwalczaniu epidemii przez okres do 3 miesięcy w podmiocie leczniczym lub w innej jednostce organizacyjnej wskazanej w decyzji.
Art. 47 ust. 8 ustawy stanowi, że pracodawca jest obowiązany udzielić bezpłatnego urlopu na czas trwania decyzji. Okres urlopu bezpłatnego zalicza się do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze u tego pracodawcy. Co więcej, przez czas trwania tego obowiązku, dotychczasowy pracodawca nie może dokonać wypowiedzenie umowy o pracę, chyba że istnieje podstawa do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.
Podmiot, do którego osoba została skierowana celem świadczenia pracy ma obowiązek nawiązać z taką osobą kolejny stosunek pracy na czas wykonywania określonej pracy.
Ma także obowiązek zagwarantować wynagrodzenie zasadnicze w wysokości nie niższej niż 150% przeciętnego wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego na danym stanowisku pracy w zakładzie wskazanym w tej decyzji lub w innym podobnym zakładzie, jeżeli w zakładzie wskazanym nie ma takiego stanowiska. Wynagrodzenie nie może być niższe niż wynagrodzenie, które osoba skierowana do pracy przy zwalczaniu epidemii otrzymała w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym wydana została decyzja o skierowaniu jej do pracy przy zwalczaniu epidemii.
Oprócz wynagrodzenia, takiej osobie przysługuje zwrot kosztów przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia, na zasadach określonych w przepisach o ustalaniu oraz wysokości należności przysługującej pracownikom państwowych jednostek z tytułu podróży służbowych na obszarze kraju. Zwrot kosztów z tytułu zakwaterowania lub wyżywienia nie przysługuje w przypadku zapewnienia w miejscu wykonywania pracy bezpłatnego zakwaterowania lub wyżywienia.
Zgodnie z art. 53 ustawy (Przepisy karne): „Za niewykonanie decyzji o skierowaniu do pracy przy zapobieganiu oraz zwalczaniu epidemii, wydanej na podstawie art. 47, grozi kara grzywny” (wymierzona na podstawie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia)
Natomiast zgodnie z art. 48 ust. 2. (Kary pieniężne): „Kto w stanie zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii nie wykonuje decyzji, o których mowa w art. 47 ust. 4, podlega karze pieniężnej w wysokości od 5000 zł do 30 000 zł”.
Pamiętaj, że kara orzeczona może być tylko jedna, ponieważ podwójne (wielokrotne) karanie tej samej osoby za ten sam czyn stanowi jednocześnie naruszenie zasady proporcjonalności reakcji państwa na naruszenie prawa przez jednostkę. Jest bowiem wyrazem nadmiernej represyjności, niedającej się pogodzić z wymaganiami demokratycznego państwa prawnego (art. 2 Konstytucji). Tak: Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 czerwca 2017 r., sygn. akt: P 124/15.